Jak odpowiednio dobrać ramę do obrazu?

Rama to bardzo istotna część prezentacji niemal każdego dzieła sztuki. Odpowiednio dobrana jest jego wzbogaceniem, upiększa i prawidłowo eksponuje to co najlepsze w danym obrazie. Natomiast źle dobrana rama ujmuje większości prac, sprawiając, że nie są one już tak imponujące i przykuwające uwagę.

Oto kilka wskazówek jak odpowiednio zaprezentować obraz za pomocą ramy, tak aby wydobyć z niego to co najlepsze.

Do czego potrzebna jest rama?

Okazuje się, że wybór odpowiedniej ramy to bardzo istotny krok o ile nie jeden z najważniejszych przy tworzeniu i prezentowaniu dzieła. Najważniejszym jest, aby rama była uzupełnieniem i nie przytłaczała samego obrazu. Jej podstawowym zadaniem jest podkreślenie walorów obrazu i uwypuklenie tego co w nim najlepsze. Ponadto, rama ma chronić obraz przed uszkodzeniami mechanicznymi. W tym celu należy przeprowadzić indywidualną analizę danego dzieła, co doprowadzi nad do idealnego wyboru.

Dobór ramy do obrazu

Istnieje kilka sprawdzonych metod doboru ramy do obrazu. Jedna z nich każe dobrać styl ramy do charakteru obrazu. Przykładowo obrazy olejne będą doskonale prezentować się w tradycyjnej, eleganckiej ramie, najlepiej wykonanej z szlachetnego drewna, takiego jak dąb, czy też kasztan. Do takiej oprawy idealnie nadają się portrety, obrazy historyczne, a także pejzaże.

Należy również odpowiednio przyjrzeć się fakturze dzieła. Gładkie i delikatnie malowane obrazy będą o wiele lepiej wyglądać w ramach ozdobnych, natomiast te o bardziej niespokojnej i falistej powierzchni na ogół lepiej wyglądają z oprawą o łagodniejszej fakturze. Jak widać, zawsze należy szukać idealnego uzupełnienia. Najbardziej uniwersalny będzie wybór drewnianej, lub też złotej oprawy. Pasują one do większości dzieł.

obraz olejny

Ważny jest nie tylko styl ramy, ale również jej kolor i grubość. I w tej kwestii należy szukać złotego środka. Oczywiście w tym celu powinno się przyjrzeć dominującej kolorystyce obrazu, sprawdzić, czy barwy są zimne, czy też ciepłe. Kolor ramy nie powinien bardzo odbiegać od kolorystyki obrazu, ale również nie powinien  być zbyt podobny. Tak aby współgrał i jednocześnie się z nim nie gryzł.

Podobnie jest w przypadku wyboru grubości ramy. Duży obraz na ogół będzie potrzebował proporcjonalnie grubej ramy, ale i tutaj ważna jest tematyka i styl prezentowanej pracy. Przykładowo do klasycznej pracy idealnie sprawdzi się gruba rama, natomiast sztuka nowoczesna lepiej prezentuje się w prostej kompozycji.

Oprawa nie zawsze jest konieczna

Rama nie zawsze jest koniecznie wymagana. Na ogół ta zasada dotyczy dzieł malowanych na płótnie, zwłaszcza tych o abstrakcyjnej charakterystyce. Mało kto jednak decyduje się na prezentację obrazu bez ramy, ponieważ dodaje ona niepowtarzalnego uroku i charakteru.